GREEN AVIATION, Hovednyhet, Uncategorized
Fullt Hus på Arendalsuka for Grønt Luftfartsprosjektet i Nord-Norge
Under Arendalsuka ble det arrangert en viktig møteplass med tittelen “Nord-Norge – En arktisk pilot i grønn luftfart,” som trakk fullt hus og stor interesse fra både politikere, næringsliv og forskningsmiljøer. Arrangementet, ledet av Lofoten De Grønne Øyene i samarbeid med prosjektpartnere BLU (Bodø Lufthavnutvikling), Energi i Nord, UiT Norges arktiske universitet og Nordland Fylkeskommune, satte fokus på den kritiske betydningen av grønn luftfart for fremtidig samfunns- og næringsutvikling i Nord-Norge.
Stinn brakke og engasjerende diskusjoner
Det var stinn brakke da prosjektet inviterte til diskusjon om satsningen på grønn luftfart. Arrangementet viste at Nord-Norge er i fronten når det gjelder utvikling av bærekraftig luftfart, og at regionen har både vilje og evne til å være en ledende aktør på dette området.
Statssekretær Bent-Joacim Bentzen fra Samferdselsdepartementet deltok og diskuterte rundt det at regjeringen har satt av 1 milliard kroner i Nasjonal Transportplan for utvikling av grønn luftfart. «Ingen andre europeiske land har gjort dette før oss, altså å sette av så mye penger til grønn luftfart» sa han. Bentzen roste prosjektet for å sette ambisiøse mål og jobbe systematisk for å nå dem.
Viktige spørsmål og diskusjoner
I paneldebatten ble flere viktige spørsmål stilt, noe som utløste livlige diskusjoner. Et sentralt spørsmål omhandlet hvordan regjeringen planlegger å bruke FOT-kontraktene til å fremme grønn luftfart, og når vi kan forvente en innfasing av null- og lavutslippsfly på disse rutene. Dette førte til en diskusjon om viktigheten av å tilrettelegge for infrastruktur som kan støtte grønn luftfart, spesielt i Nord-Norge, der luftfarten er avgjørende for samfunnssikkerheten.
Et annet viktig spørsmål som ble reist var om hvilken betydning det vil ha for norsk luftfart dersom SAF (Sustainable Aviation Fuel) produseres i Nord-Norge. Diskusjonen fremhevet at Nord-Norge, med sine unike geografiske og klimatiske forhold, er ideell for testing og utvikling av grønn luftfartsteknologi. Paneldeltakerne var enige om at det å produsere bærekraftig drivstoff lokalt vil være en stor fordel for hele landet, og at produksjon av bærekraftig drivstoff er mer moden enn det å produsere elektriske fly.
Hva er nærmest, helelektriske flymaskiner eller er bærekraftig drivstoff?
Debatten dreier seg nå om hvordan vi skal nå det nasjonale målet om utslippsfri luftfart innen 2050. Helelektriske flykonsepter er gjerne små fly, mens hybride løsninger sees på større fly med hydrogen som energibærer eller rekkeviddeforlenger.
Norsk Elfly sine planer om å utvikle sjøfly som kan lande i og lette fra sjø og rullebane er spenstige og godt i gang. Politikere og kunder er klare til å satse, og støtter målet om å produsere det første helelektriske sjøflyet med båtskrog innen 2030. Kanskje blir dette den nye helelektriske flybussen i Nord-Norge?
Utviklingen går fort, men likevel ikke fort nok. Luftfartsbransjen er i ferd med å enes om at klimanøytralt og bærekraftig drivstoff er et nødvendig trinn på veien til utslippsfri luftfart. Bærekraftig drivstoff er enkelt å gå over til og har enormt potensial, men er svært dyrt og kraftkrevende å produsere og på ingen måte kostnadseffektivt nok til bred implementering.
Norge-Norge er en av få regioner som kan produsere bærekraftig drivstoff på rimeligst måte. Norsk E-Fuel i Mosjøen satser på å produsere en syntetisk drivstoffløsning for fly, hvilket fremstår som både spennende og nært forestående. Det krever fortsatt hardt og målrettet arbeid for å styrke verdikjeden og samarbeidet med flybransjen for at Nord-Norge kan realisere sitt potensial som avgjørende produsent av bærekraftig drivstoff i nær tilknytning til et omfattende kortbanenett og en befolkning som flyr mer enn andre.
Nord-Norge som pilotregion for fremtidens luftfart
Arrangementet understreket at Nord-Norge, med sitt omfattende kortbanenettverk, ledige luftrom og tilgang på fornybar energi, er en ideell arena for testing og utvikling av grønn luftfart. Prosjektet har allerede inngått avtaler med ledende flyprodusenter og teknologileverandører, og har gjennomført vellykkede testflyginger som viser potensialet i regionen.
Dette var en viktig møteplass som bidro til å sette Nord-Norge på kartet som en sentral aktør i utviklingen av grønn luftfart. For mer informasjon om prosjektet og fremtidige arrangementer, besøk vår nettside om grønn luftfartsutvikling.